Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Nikt nie zna wyroków opinii publicznej! Prawdziwa lawina i wodospady dyskusji przelały się przez Internet, gdy wprowadzano obowiązek zatrzymywania pojazdu przed przejściem dla pieszych. Nieustannie trwa walka o to, czy zapinać, czy nie zapinać pasy, a nawet o to, czy zakaz przechodzenia na czerwonym świetle jest sensowny. O wojnie rowerzystów z samochodziarzami i blokowaniu lewego pasa autostrady, nawet redakcja PatrzyMY.pl boi się wspominać. Tymczasem dziś wchodzą w życie nowe i znaczenie surowsze przepisy kodeksu drogowego i zainteresowanie tym tematem jest co najwyżej umiarkowane, chociaż od wielu tygodni media straszyły, że prawo jazdy będzie można stracić w parę sekund i już za dwa wykroczenia. Jak jest naprawdę?

Zaczniemy od tego, co się nie zmieniło, czyli od limitów punktowych. Słynne oczko (21 punktów) zostało wprowadzone w 1993 roku, ale potem powiększono limit do 24 punkt i to obowiązuje nadal, jednak dotyczy tylko kierowców posiadających prawo jazdy dłużej niż rok. Młodzi kierowcy poniżej tego stażu, tracą prawo jazdy po przekroczeniu 20 punktów.

Jeśli chodzi o nowości w przepisach, to głównie dotyczą one surowszego traktowania kierowców za poszczególne wykroczenia, w tym bardzo surowego za najcięższe wykroczenia drogowe, do które ustawodawca wycenił na 15 punktów. Poniżej podajemy kilka charakterystycznych przykładów:

  • wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi,
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h poza obszarem zabudowanym,
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym,
  • kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po spożyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu.

Za przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h taryfikator przewiduje 13 punktów, a 12 punktów między innymi za:

  • naruszenie zakazu zawracania na autostradzie albo na drodze ekspresowej,
  • naruszenie zakazu korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem.

Z kolei 10 punktów karnych kierowca otrzyma między innymi za:

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy cofaniu pojazdem,
  • naruszenie zakazu wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim,
  • naruszenie zakazu wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym,
  • naruszenie zakazu cofania na autostradzie lub drodze ekspresowej,
  • kierowanie pojazdem mechanicznym nie mając uprawnienia wymaganego dla danego rodzaju pojazdu.

Jak widać najwyższe kary rzeczywiście dotyczą bardzo groźnych zachowań na drodze, które często są przyczynami takich samych wypadków, łącznie z wypadkami śmiertelnymi, ale na tym nie koniec. Ustawodawca wprowadził zapis dla recydywistów drogowych i tutaj żarty kończą się podwójnie. Gdy kierowca w ciągu dwóch lat popełnieni dwa razy to samo wykroczenie, to za drugie zapłaci podwójnie. Dubeltowe kary również dotyczą niebezpiecznych zachowań kierowców takich, jak: przekraczanie prędkości, czy wyprzedzania na przejściach dla pieszych. Nie zmienia się też kierunek związany z wysokością mandatów, nadal alkohol i przekraczanie prędkości są najwyżej wyceniane i to w tej kategorii znajdziemy słynne już 5000 zł. Tyle tylko, że tę kwotę i „nieco mniejszą” zapłacimy wyłącznie w ramach recydywy. Wybraliśmy kilka pozycji z „cennika powtórnych wykroczeń” i wygląda to tak:

  • przekroczenie prędkości powyżej 71 km/h – 5000 zł
  • 61–70 km/h – 4000 zł
  • 51–60 km/h – 3000 zł
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu – 3000 zł
  • niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej – 3000 zł
  • wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym – 2000 zł
  • wyprzedzanie pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim – 2000 zł.

Czy w obliczu przywołanych faktów prawdą jest, że prawo jazdy można stracić w parę sekund? Oczywiście, „wystarczy” przekroczyć prędkość o 50 km w terenie zabudowanym i jednocześnie wyprzedzić na przejściu dla pieszych. I być może to jest powód, dla którego w Internecie brakuje ożywionej debaty. Na koniec mamy jeszcze dwie bardzo złe informacje:

  • punkty będą „kasowane” dopiero po dwóch latach,
  • nie będzie można zredukować sobie punktów karnych poprzez udział w kursach organizowanych przez Policję.

Nie wierzymy nikomu, nie wierzymy w nic! Patrzymy na fakty i wyciągamy wnioski!

1 KOMENTARZ

  1. Temat do rozkminienia przez pana Piotra.

    Wyglada na kolejna eko krucjate. Albo wieczne zaostrzanie przepisow drogowych to po prostu standardowe gnojenie z przyzwyczajenia.
    W koncu nikt nie zrobi nam tak dobrze jak milicja – naprawią dziurawe drogi, dopilnuja niskiej temperatury w naszych domach by nie umierały przez to dzieci na Ukrainie, a nawet wyleczą grypke.
    Anioły niczym pułkownik Kwiatkowski.

    Wypadki drogowe w Polsce 2012-2021
    Lata Wypadki Zabici
    2012 37 046 3 571
    2015 32 967 2 938
    2016 33 664 3 026
    2017 32 760 2 831
    2020 23 540 2 491
    2021 22 816 2 245
    Liczba aut i mlodocianych kierowcow ktorzy sa winni znacznej czesci kolizji, od dluzszego czasu drastycznie wzrosla.
    Ofiar i wypadkow spada bo m.in. poprawil sie stan drog, a w wielu newralgicznych miejscach jak u mnie wybudowano ronda. Wiele do zyczenia zostawia tylko synchronizacja swiatel.