W piątek 23 czerwca 2023 roku prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Oznacza to, że nie będziemy już płacić za przejazd tymi odcinkami autostrad, które są zarządzane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Nowe przepisy obejmują pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, bezpłatnie będzie też można poruszać się motocyklami. Darmowe przejazdy zaczną obowiązywać od 1 lipca 2023 roku i obejmą następujące odcinki autostrad: 99 kilometrów A2 między Koninem i Strykowem oraz 162 kilometrów A4 pomiędzy Wrocławiem i Sośnicą.
Znowelizowanie tej części przepisów nie budzi większych oporów wśród kierowców, czemu trudno się dziwić, ale w innym miejscu pojawiło się trochę kontrowersji. Podpis prezydenta pod ustawą oznacza również, że zostaje wprowadzony zakaz wyprzedzania ciężarówek przez ciężarówki. Bardzo wielu polskich kierowców czekało na tę nowelizację i ją popierało, ale na pewno nie są to kierowcy ciężarówek. Prócz niezadowolenia „tirowców”, słychać też było głosy krytyczne ze strony „wolnościowców”, czyli tego środowiska politycznego, które generalnie protestuje przeciwko rozmaitym ograniczeniom, od obowiązku włączania świateł mijania w dzień, przez obowiązek zakładania pasów bezpieczeństwa, aż po obowiązek zatrzymywania się przed przejściem dla pieszych.
Większość kierowców samochodów osobowych jest jednak zdecydowanie bardziej pozytywnie nastawiona do zakazu wyprzedzenia ciężarówek przez ciężarówki. Szczególnie kierowcy stale użytkujący autostrady doskonale wiedzą, co jest główną przyczyną ich korkowania. Zakaz obejmuje pojazdy kategorii N2 i N3 oraz zestawów o długości ponad siedmiu metrów, ale są też rozsądne wyjątki pozwalające na wyprzedzanie. Na drodze dwupasmowej ciężarówka będzie mogła wyprzedzić inną ciężarówkę, która jedzie z prędkością znacznie mniejszą niż dopuszczalna. Dotyczy to głównie takich sytuacji, jak uszkodzone pojazdy poruszające się z ograniczoną prędkością albo ciężkie zestawy transportowe.
Na „dwupasmówce” dopuszczalne też będzie wyprzedzanie pojazdów, które uczestniczą w pracach porządkowych, remontach lub modernizacjach dróg i informują kierowców o prowadzonych pracach za pomocą żółtych sygnałów błyskowych. W przypadku dróg z trzema pasami ruchu zakaz praktycznie nie obowiązuje, pod warunkiem, że ciężarówka używa jedynie pasa prawego i środkowego. Przekładając to na praktykę drogową, pojazd ciężarowy jadący prawym pasem, będzie mógł wyprzedzić inny pojazd ciężarowy, po zjechaniu na pas środkowy, ale po zakończonym manewrze musi natychmiast wrócić na prawy pas.
Za złamanie nowych przypisów będą obowiązywały stałe taryfy punktowe, kierowcy wyprzedzający na drodze z dwoma pasami ruchu dostaną 8 punktów karnych. Łagodniej zostaną potraktowani kierowcy nie stosujący się do zakazu wyprzedzania na drodze trzypasmowej, w tym przypadku karą, prócz mandatu, będzie 6 punktów.
Nie wierzymy nikomu, nie wierzymy w nic! Patrzymy na fakty i wyciągamy wnioski!